Anvelope de iarnă versus anvelope de vară – cum se comportă fiecare și de ce le schimbăm

Pentru a asigura performanța optimă a mașinii, un minim de consum și, mai ales, siguranța șoferului și a pasagerilor, e important ca anvelopele să fie potrivite condițiilor meteorologice. Cauciucurile de iarnă au o suprafață de aderență mai mare, caneluri mai mari și rămân mai elastice la temperaturi mai scăzute. Pentru zonele în care diferențele de temperatură nu sunt majore de la un anotimp la altul, se poate apela la anvelopele all-season.

Cum alegem momentul și tipul de cauciuc de iarnă

Obligativitatea dotării autovehiculelor cu cauciucuri destinate sezonului rece nu depinde de o anumită dată calendaristică și nici o limită de temperatură, ci ține strict de condiţiile meteorologice. Experții în domeniu recomandă montarea lor atunci când temperaturile pe timpul nopții scad sub 7-8 grade celsius. Alegerea potrivită a cauciucurilor poate transforma fiecare călătorie într-o experiență mai sigură și mai plăcută, asemenea unui pariu bine plasat la păcănele NetBet (primul site licențiat în România, L1160651W000195, ONJN, +18). Anvelopele care îndeplinesc cerințele specifice sezonului rece au marcate pe ele literele M (mud) și S (snow), sub forma M+S, M.S sau M&S. Denumirea lor comercială nu contează. Compoziția cauciucului este mai moale, menită să ofere aderență suplimentară la temperaturi scăzute, iar desenele specifice cu caneluri adânci sunt menite să evacueze apa și să ofere aderență pe suprafețe alunecoase, contribuind astfel la o mai bună manevrabilitate pe gheață și zăpadă.

Ce se întâmplă dacă folosim anvelopele de vară, iarna

Anvelopele de vară sunt proiectate pentru temperaturi mai ridicate și condiții de drum uscate sau ude. Utilizarea lor în condiții reci și pe drumuri acoperite de zăpadă sau gheață poate transforma vehicolul într-o sanie scăpată de sub control, deoarece cauciucul din care sunt făcute devine foarte rigid. Distanța de frânare se mărește, aderența la asfalt este mai scăzută sau, chiar, lipsește, mașina fiind mai predispusă la derapaje. Pe lângă riscul de a face un accident, neechiparea cu anvelopele corespunzătoare iarna poate duce și la sancțiuni cum ar fi amendă, reținerea certificatului de înmatriculare a mașinii sau, în cazul unui accident, firma de asigurare nu vă plăti daunele.

Cât costă anvelopele: montare, echilibrare și depozitare

Costurile schimbului de anvelope diferă de la atelier la atelier, dar, în medie, manopera pentru un schimb variază de la 120 la 250 de lei, iar echilibrarea lor 100-150 de lei. Există ateliere unde îți poți depozita cauciucurile de vară la un preț de circa 250 de lei. Dacă trebuie achiziționate și cauciucurile de iarnă, atunci se vor adăuga, minim, încă 800-1.000 de lei la cheltuială. Costurile unui cauciuc diferă în funcție de mărimea și tipul anvelopei, clasa de viteză și încărcare sau alte caracteristici tehnologice adăugate cum ar fi rulare silențioasă, durabilitatea îmbunătățită, rezistența la uzură sau tehnologia pentru economisirea de combustibil. Există o mulțime de site-uri destinate comercializării acestora, iar cei care au răbdare și caută din timp pot găsi o mulțime de promoții gen 3+1 gratis sau reduceri. O altă tactică de a economisi este aceea de a cumpăra în extrasezon, pentru că prețurile sunt mai mici. Mulți apelează și la varianta second hand sau, cei care vor să schimbe vechile cauciucuri de iarnă cu altele noi, folosesc metoda 2+2, adică schimbă o dată cele două de pe față și apoi cele două de pe spate sau invers. Alegerea anvelopelor potrivite se face ținând cont de mașină, condițiile meteo din acea zonă și, bineînțeles, de disponibilitatea economică a fiecăruia.

Sursa foto: Unsplash