Analiza mediului antreprenorial românesc

Din decembrie 1990 și până în luna mai 2019 în România au fost înmatriculate 3.131.141 de firme. Marea majoritate a firmelor înmatriculate au fost de tip SRL (64.47%), pe locul doi situându-se forma de organizare economică fără personalitate juridică – PFA (32.96%). Tot în această perioadă, aproape jumătate (49.13%) din totalul firmelor înființate au fost radiate.

Cele mai multe firme au fost înmatriculate în Municipiul București (17.55%), urmând apoi, la o diferență considerabilă, județele Cluj (4.82%), Constanța (3,94%), Timiș (3.77%) și Iași (3.47%). Cele mai puține firme au fost înființate în județele Covasna (0.83%), Giurgiu (0.88%), Ialomița (0.90%) și Călărași (0.99%).

Profilul antreprenorului român: antreprenorul român este bărbat cu vârsta cuprinsă între 40 și 49 de ani.

Începând din 2013, Registrul Comerțului colectează date statistice cu privire la distribuția pe sexe a asociaților din firmele active. Așadar, câte femei și câți bărbați au firme în România?

Datele arată că aproximativ două treimi din firme sunt înființate de bărbați. Deși în ultimii ani numărul de firme înființate de femei a fost în continuă creștere, acestea reprezintă totuși doar o treime din totalul firmelor înființate. Astfel, în ultimii 6 ani procentul femeilor acționari în firme a crescut cu doar 3.53%, de la 36.18% în 2013 la 37.46% în 2019.

Și în cazul înmatriculărilor de PFA cifrele sunt asemănătoare. Proporția PFA-urilor înființate de femei este puțin mai mare decât la SRL (39.66% în anul 2019). Situația însă s-a schimbat foarte puțin față de nivelul din 2013, când femeile reprezentau 39.45% din titularii de PFA-uri.

Care este vârsta antreprenorilor români?

Cele mai multe persoane care înființează firme de tip SRL (28.81%) au vârsta cuprinsă între 40 și 49 ani, urmați de cei cu vârsta între 30 și 39 ani (26.52%), și 50-59 ani (19.14%). Cei peste 60 ani reprezintă 16.47%. Cele mai puține firme sunt înființate de tinerii până în 29 de ani (9.05%).

În cazul PFA-urilor, situația este similară – cele mai multe PFA-uri sunt înființate de cei cu vârsta cuprinsă între 40-49 ani (28.51%), urmați de cei între 30-39 ani (25.38%). Cele mai puține PFA-uri sunt înființate de tinerii cu vârsta până în 29 ani (11.60%), mai multe fiind înființate chiar și de către segmentul 60+ (15.34%).

Situația cu privire la numărul scăzut al tinerilor antreprenori este alarmantă, în condițiile în care perioada 2013-2019 a înregistrat un trend negativ cu privire la procentul firmelor înființate de persoanele până în 39 de ani. Dacă în 2013 tinerii până în 29 de ani reprezentau 11.44% din totalul acționarilor la firme de tip SRL și 16.91% din numărul PFA-urilor, în 2019 cifrele au scăzut la 9.05% și respectiv 11.60%. În mod similar, pentru segmentul de vârstă 30-39 ani, procentele au scăzut de la 28.96% din SRL-uri și 28.48% din PFA-uri în 2013, la 26.52% și respectiv 25.38% în 2019.

În schimb, pentru restul categoriilor de vârstă, procentele au crescut, cele mai mari diferențe fiind înregistrate la segmentul de vârstă 60+ (de la 12.73% în 2013 la 16.47% în 2019 pentru SRL și de la 10.79% în 2013 la 15.34% în 2019 pentru PFA).