4 măsuri de siguranță pe care orice companie trebuie să le ia

Siguranța și securitatea la locul de muncă sunt aspecte esențiale pentru orice companie, indiferent de domeniul în care activează. Potrivit legislației în vigoare, angajatorul are obligația de a asigurare bunăstarea salariaților săi în toate aspectele legate de muncă. Însă, pe lângă responsabilitatea pe care o are față de resursele umane, cel mai valoros activ al unei societăți de altfel, o firmă trebuie să ia în considerare și protejarea clădirii și a bunurilor. În acest sens, iată câteva măsuri de siguranță pe care orice companie trebuie să le ia:

Prevenirea și atenuarea riscurilor

Primul pas pe care trebuie să-l realizeze orice companie pentru implementarea unor măsuri de siguranță se referă la evaluarea riscurilor. Este bine cunoscut faptul că asigurarea securității și sănătății în muncă nu este opțională, ci reprezintă o obligație juridică și socială a firmei. În general, principalele categorii de riscuri la locul de muncă sunt cele biologice, chimice, fizice, informaționale, ergonomice și psihosociale. În scopul atenuării daunelor asupra echipamentelor și a vătămării angajaților sau publicului sunt necesare măsuri precum întocmirea unui plan de urgență, testarea procedurilor, exercițiilor și simulărilor de urgență, crearea unui plan de evacuare sau montarea unor sisteme de avertizare.

Implementarea sistemelor de prevenire și stingere a incendiilor

Unul dintre pericolele majore dintr-o companie se referă la riscul apariției incendiilor. Din acest motiv, firmele trebuie să recurgă la tot felul de soluții prin care să prevină astfel de incidente, unele dintre măsuri fiind chiar obligatorii prin lege. Instalarea unor uși metalice antifoc cu 1 sau 2 canate limitează răspândirea focului și diminuează pagubele ce pot fi cauzate de un incendiu, în timp ce sistemele pentru stingerea focului pot reduce considerabil gravitatea situației.

Instruirea și formarea corespunzătoare a angajaților

Măsurile de siguranță pe care trebuie să le ia o companie nu țin doar de partea tehnică. Procedurile organizaționale sau administrative au rolul de a schimba comportamentul oamenilor și de a promova o cultură a securității în companie. Lucrătorii trebuie să fie corect informați cu privire la tipul proceselor, echipamentelor, instalațiilor, tehnologiilor și produselor de la locul de muncă, precum și de modul de organizare a muncii. Este esențial ca aceștia să respecte fișa postului și să urmeze instrucțiunile societății pentru a nu-și pune în pericol siguranța proprie și a celor din jur.

Curățenia și organizarea la locul de muncă

Indiferent de sectorul de activitate, buna funcționare a echipamentelor și sistemelor este absolut necesară pentru siguranța oamenilor. Astfel, sunt importante acțiuni precum eliminarea tuturor obiectelor și materialelor nefolositoare, verificarea constantă a echipamentelor de lucru, păstrarea spațiului de lucru curat. Fie că vorbim de o companie de producție, fie că ne referim la un spațiu de birouri, în orice zonă pot apărea probleme majore dacă nu există o organizare adecvată a activităților zilnice.

Componentă indispensabilă a gestionării tuturor afacerilor, siguranța trebuie să fie unul dintre factorii integrați pe deplin în procedurile generale ale companiilor. În acest fel, se vor putea preveni anumite pericole care pot afecta sănătatea oamenilor și integritatea bunurilor.