Afacerile românești, mai stabile în 2021

O statistică a a companiilor care au accesat singura aplicație de business, din România, care măsoară sănătatea unei afaceri în 5 secunde, arată că doar 14% dintre firme au înregistrat pierderi în 2021, în al doilea an de pandemie. Jumătate dintre ele vin cu pierderi acumulate din anii anteriori.

20% dintre companiile care au accesat doctorbusiness.ro au o sănătate financiară bună, cu toți indicatorii pe VERDE.

Vorbim despre indicatori care măsoară performanța profitului în raport cu vânzările, despre indicatori de rotație a capitalului de lucru, și despre indicatori care arată capacitatea de plată, de lichiditate și solvabilitate a firmei.

74% sunt companii care au blocaje temporare de cash, cauzele fiind însă diferite.

“Din statististica accesărilor aplicației doctorbusiness.ro, am constatat predilecția firmelor profitabile și stabile financiar de a-și monitoriza rezultatele obținute. Dar de fapt, lucrurile stau exact invers: tocmai această preocupare a antreprenorilor de a fi informați cu privire la cifrele business-ului lor, face ca rezultatele să fie mai bune “, spune Alice Ionescu, expert financiar.

Cifra de afaceri a firmelor care au accesat aplicația este între 55 de mii de lei și 50 de milioane de lei.

În ceea ce privește profitul net, 86% dintre companii au o marja de profit între 2,4% și 32%, iar 14% dintre companii au înregistrat pierderi în anul 2021. Însă jumătate dintre companiile cu pierderi au un profit acumulat anterior care le permite să aibă în continuare o situație financiară bună.

“Principalele probleme cu care firmele se confruntă sunt legate de neîncasarea creanțelor sau încasări mult mai lente decât viteza de plată a datoriilor, deficit de capital de lucru pe fondul achiziției de active din banii de capital de lucru, stocuri cu valori mari care staționează în magazie (până la 140 zile), un grad mare de îndatorare bancară pe fondul unei profitabilităti actuale mai scăzute, valori mari ale garanțiilor oferite clienților”, a declarat Alice Ionescu

Aplicația care a ajutat la colectarea datelor este accesibilă tuturor companiilor din România și a fost lansată în urmă cu aproximativ 3 luni.

După încarcarea balanței în platformă, companiile primesc un raport de peste 20 de pagini în care regăsesc date despre vânzări, cheltuieli, EBITDA ( profitul înainte de amortizări impozite și costuri financiare),  profit, cash, valoarea companiei, sursele de finanțare și alți indicatori importanți despre afacerile lor.

În raportul de analiza financiară, companiile au un set de recomandări pentru fiecare dintre aceste probleme, iar printre ele se numără:  verificarea lunară a stocurilor și sincronizarea comenzilor de la clienți cu comenzile către furnizori, cumpărarea unui stoc mai mare fiind eficienta doar dacă acest lucru nu limitează capacitatea de plata a firmei.

“Pentru companiile care au un grad mare de îndatorare și o profitabilitate mai mică, recomandarea este de a purta o discuție cu finanțatorul pentru reeșalonarea graficului de rambursare, în acord cu noua marjă de profit. În ceea ce privește firmele care acordă garanții de bună execuție clientilor lor, cu reținere din plata facturilor, procentul garanțiilor este de cele mai multe ori mai mare decât profitul. Acesta este motivul pentru care se destabilizează capitalul de lucru. Aceste garanții pot fi înlocuite cu scrisori de garanție bancară sau cu asigurări.”, spune Alice Ionescu

Statistica a fost realizată pe un eșantion de 110 utilizatori înscriși in platforma financiară.