Agilitate – cuvântul cheie pentru companii în 2021

La nivel global, după o contracţie de 3,3% în 2020, Fondul Monetar Internaţional (FMI) se aşteaptă ca economia mondială să înregistreze un avans de 6% în 2021 şi unul 4,4% în 2022, așa cum se arată în cel mai nou raport „World Economic Outlook”. Conform acestuia, România ar urma să înregistreze în 2021 un avans de 6%, fiind devansată în Europa doar de Spania, care va înregistra o creştere economică de 6,4%. În egală măsură, FMI şi-a îmbunătăţit estimările și pentru 2022, până la un avans de 4,8%, faţă de o creştere de 3,9% cât se prognoza în luna octombrie a 2021. Potrivit estimărilor, performanţele economiei româneşti vor fi, atât în 2021 cât şi în 2022, peste media europeană de 4,5% în acest an şi de 3,9% anul viitor.

După un an de pandemie, se poate observa un efort susținut al companiilor din România, în special a celor din categoria IMM-urilor, de a rezista și de a găsi resurse de toate felurile pentru a depăși pierderile suferite și pentru a-și păstra afacerea pe linie de plutire.

„Am observat, pe parcursul celor 14 luni, câteva strategii de succes ale companiilor de toate mărimile și din toate domeniile de a depăși această perioadă; acestea pot fi reunite sub un singur concept: agilitate. Unele companii au atacat noi segmente de piață, și-au diversificat categoriile de produse sau servicii, și-au reinventat maniera de a ajunge la clienți și chiar au identificat noi parteneriate strategice la nivel național sau internațional”, menționează Mădălina Cîinaru – Head Of Bucharest Office, British Romanian Chamber of Commerce.

În egală măsură, numeroși antreprenori din România care nu au avut un plan pentru situații disruptive în care compania va fi afectată în mod negativ din punct de vedere economic, s-au repliat și au reușit să alcătuiască unul clar și eficient într-un timp scurt.

„Din interacțiunile și discuțiile zilnice pe care le am cu membrii Camerei (companii și antreprenori deopotrivă) pot spune că proactivitatea a fost unul din elementele comune ale reacțiilor și atitudinilor lor. Au prioritizat rapid nevoile și resursele companiei, au ajustat rapid procesele și procedurile, s-au consultat cu membrii echipelor lor și au luat decizii pe termen scurt, trecând pas cu pas peste această situație”, arată Mădălina Cîinaru – Head Of Bucharest Office, British Romanian Chamber of Commerce.

Astfel, la mai mult de 1 an de la declanșarea stării de pandemie, companiile care își desfășoară activitatea în România s-au reorganizat astfel încât să poată supraviețui și să își seteze obiective strategice până la finalul anului. Digitalizarea, flexibilitatea și adaptabilitatea la noul context, cultura organizațională colaborativă care are la bază spiritul de echipă și grija pentru oameni au ajutat companiile să treacă mai ușor prin criză și astfel au reușit să reconfigureze strategiile de dezvoltare într-o manieră sustenabilă.